Uutiset 26.4.2023 06:00

Lukion Erasmus+ -hankkeen opintoretki Bulgariaan – opiskelijoiden matkakertomus 16.-21.4.2023

Toimitus

Matka alkoi sunnuntaina 16.4. klo 6.30 Rantasalmelta, josta suuntasimme Helsinki-Vantaan lentokentälle. Kaikkia hieman jännitti mitä matka tuo tullessaan. Lentosää oli hyvä ja lentomatka taittui hyvin välilaskusta huolimatta. Lentomme laskeutui Sofiaan, josta ajoimme illansuussa Knezhaan. Siirtyminen tuntui korvissa asti, koska korkeusero oli suuri Sofian ja Knezhan välillä. Päivä oli pitkä ja reissaajat olivat reissusta rähjääntyneet eikä nälkäkiukulta ja itkultakaan vältytty. Illalla söimme vain iltaruuan ja menimme nukkumaan.

Maanantaiaamuna heräsimme puoli yhdeksän ja suuntasimme hotellin aamupalalle. Sen jälkeen alkoikin pitkä bussimatka päivän kohteisiin. Ensimmäinen kohde oli luonnontieteen museo, jossa oli upeita ja mielenkiintoisia eläimiä hyönteisistä jääkarhuihin. Museossa meille oli järjestetty työpaja, jossa keskityttiin luonnon monimuotoisuuteen ja teimme aiheeseen liittyen ns. siemenpommeja. Saimme itse koota siemenpommit valitsemistamme kasvin siemenistä multaa, savea ja vettä apuna käyttäen. Tämä oli mielenkiintoinen ja täysin uusi tapa levittää ympäristöön kasvilajeja. Söimme lounaan Casa Art Hotellin ravintolassa, ja sen kruunasi herkullinen mascarponejuustokakku. Syötyämme lähdimme kansainväliseen taide- ja käsityömuseoon, jossa ihastelimme bulgarialaisia taidonnäytteitä mm. käsityönä tehtyjä hyötyesineitä. Viimeinen kohteemme oli Bulgarian kolmanneksi suurin, Trojanin luostari, jossa oli upea luostarin kirkko täynnä lattiasta kattoon ikoneja ja freskoja. Kirkon alla oli myös luuhuone, jonka pääkallot säikäyttivät meidät! Luostari oli perustettu 1500-luvulla. Päivän päätteeksi palasimme hotellille ja söimme iltaruuan.

Tiistaina tutustuimme paikalliseen kouluun. Koululla oli ensin tervetuliaisseremonia, jossa tarjottiin leipää, hunajaa ja suolaa ja esitettiin kansallislauluja. Sen jälkeen meille esiteltiin koulurakennus ja siihen kuuluvat erilliset opetustilat. Lounaan jälkeen tapasimme paikallisen pormestarin ja he esittelivät meille kylää ja maata diaesitysten ja videoiden avulla. Loppupäivän saimmekin viettää vapaa-aikana!

Keskiviikkoaamuna lähdimme hotellilta kävelemään eläintarhaa kohti. Matkaa oli viisi kilometriä ja perillä odotti olympialaiset. Ensimmäiseksi meidät jaettiin joukkueisiin virolaisten ja bulgarialaisten opiskelijoiden kanssa. Lajeina olivat tikanheitto, viestijuoksu, teltan pystyttäminen sekä köydenveto.  Ensimmäisen lajin jälkeen pääsimme katsomaan eläimiä. Lajivalikoima oli runsas, mutta eniten jäi mieleen varmaankin sudet, riikinkukot ja kilpikonnat. Eläintarhakierroksen jälkeen jatkuivat kisat. Viestissä meidän piti juosta rasteille ja antaa reppu sekä paperi seuraavalle henkilölle. Teltan pystyttämisessä mitattiin aikaa suorituksesta. Köydenvedossa vedimme köyttä kolme kertaa aina eri joukkueen kanssa. Olympialaisten jälkeen menimme syömään eläintarhan lähellä olevaan ravintolaan. Takaisin hotellille kävelimme omaa tahtia. Päivällisen jälkeen oli vapaata aikaa!

Torstaiaamu alkoi samanlaisella aamupalalla kuin kaikki muutkin aamut. Tarjolla oli leipää, munakasta, jogurttia ja jotain bulgarialaista leivosta, joka muistutti hieman munkkia ilman sokeria. Aamupalan jälkeen matkamme alkoi kohti kaupunkia nimeltään Pleven. Ajomatkaa oli noin tunnin verran. Päästyämme Pleveniin vierailimme Panorama -museossa, joka oli täynnä suuria ja upeita taideteoksia sekä muita pienempiä esineitä kuten sotilasvaatteita ja erilaisia aseita. Museon yksi huoneista oli kuin yksi erillinen taideteos. Huonetta ympäröi maalaus ja sodan tunnelmia saatiin välitettyä vierailijoille erilaisilla kärryillä ja muilla esineillä sekä lattialle rakennettuilla juoksuhaudoilla.

Museon jälkeen menimme Panorama -nimiseen kauppakeskukseen shoppailemaan kunnes nälän tultua suuntasimme syömään herkulliseen mäkkäriin. Ruoat olivat maukkaita ja kaikki saivat mahan täyteen. Ruoan jälkeen oli vielä tunti aikaa shoppailuun. Pääsimme nauttimaan Plevenissä kauniista puistosta ja auringon paisteesta. Shoppailun jälkeen lähdimme samalla bussilla kohti hotelliamme. Meillä oli vapaata aikaa nelisen tuntia. Jotkut jäivät hotellille ja osa meni käymään kaupoilla ja muuten vain hengailemaan. Seitsemän aikaan illalla meillä alkoi läksiäisjuhlat, jossa jokainen sai todistuksen matkasta sekä pienen lahjan. Bulgarialaiset tanssivat musiikin tahtiin, ja saimme juhla-aterian alkupaloineen, pääruokineen ja jälkiruokineen. Loppuilta saatiin viettää omaa aikaa. Oli hauska päivä.

Viimeisenä matkapäivänä heräsimme kuuden aikaan aamupalalle ja haimme tavaramme huoneista ja lähdimme bussilla kohti Sofian lentokenttää. Bussimatka meni nopeasti, koska nukuimme koko matkan. Saavuttuamme lentokentälle meillä oli kaksi tuntia odotteluaikaa. Luovutimme matkalaukkumme ruumaan ja kävimme turvatarkastuksessa. Sen jälkeen pääsimme syömään ”Eddy’s bakery deli:hin.”

Odottelu jatkui terminaalissa, ja edelleen lentokoneeseen päästyämme parikymmentä minuuttia.

Välilasku oli Munchenissa ja edessä vielä kahden ja puolen tunnin matkakoti-Suomeen. Maisema Itämeren yllä ja pilvien yläpuolella oli kaunis. Iltapalan saimme Burger King:ssa ja rauhallinen paluumatka Rantasalmelle Vihavaisen bussilla kesti pari tuntia.

Teksti: opiskelijat
Jahongir Kuchkorov
Hanna Hytönen
Tea Lehtinen

(Valvojina opintoretkellä toimivat lukion opettajat Helena Sutinen-Grosu ja Aukusti Jurvanen.)