Haussa hyvä idea
Rantasalmelle saadaan vuodeksi markkinointi- ja viestintäkoordinaattori. Pesti tulee tarpeeseen, mutta tehtäväkenttä on vähintäänkin haastava. Hyvän markkinointiviestin takana on hyvä idea, joka erottuu. Porin porisuhdeneuvoja on esimerkki huumorin kautta markkinoinnista, YouTube-videoita on katseltu runsaasti, enimmillään yli 80 tuhatta kertaa. Mikä olisi Rantasalmen hyvä idea?
Koordinaattori ei kuitenkaan ole yhden henkilön mainostoimisto eikä tuotantoyhtiö. Tehtävän ytimessä huolehtia siitä, että kunta täyttää tiedottamisvelvoitteensa ja käyttää markkinointiin varatut resurssit markkinointisuunnitelman mukaisesti. Viestinnässä korostuu nopeus ja monikanavaisuus. Tästä syystä ite-sisällöntuotantoa tarvitaan. Se tarkoittaa muun muassa sitä, että kunnan nettisivut ovat ajantasalla ja uutiset sekä ajankohtaista nyt -sivuilla on jatkuvasti isompaa ja pienempää sisältöä kunnan asioista. Lisäksi some-kanaviin tulee säännöllisesti postauksia.
Ite-tuotanto ei vaadi suuria investointeja välineisiin, mutta sitäkin enemmän kekseliäisyyttä. Edullisesti mutta vaikuttavasti on markkinointikielellä sissimarkkinointia. Vuosi on lyhyt aika imagomarkkinoinnissa. Siksi Rantasalmen päättäjien tulisi hyvissä ajoin päättää jatkuuko tehtävä vuoden päästä. Kuntamarkkinointi on kaikkien rantasalmelaisten yhteinen asia. Tarvitaan hyvän puhumista omasta kunnasta.