Pääkirjoitus 26.6.2024 06:00

Joutoaikaa ja pohtimisia

Markku Leskinen

Kesällä voi käyttää aikaansa monella tapaa. Ensin ajankäytöstä tulee mieleen kaiken maailman tehtävät, jotka suorastaan vaativat ryhtymistä. Liika ryhtyminen ei kuitenkaan ole hyväksi, joten voisimme hyväksyä itsellemme myös joutoaikaa. 

Olen huomannut, että toiset meistä tekevät ensin ja pohtivat sitten, jos ehtivät. Toiset taas pohtivat ensin ja tekevät sitten, jos muistavat. Kuulun itse jälkimmäisiin. Minulle on tärkeää, että ehdin olemaan ajatuksissani ja miettimään asioita rauhassa antamalla ajatusten vaellella omia polkujaan. Jokaisella riittää hankalia asioita, joten hyvinvointiajatuksissa viipyily vaatii keskittymistä. 

Kiinnostavia pohdinnan aiheita on loputtomasti. Minulle tuli vastaan uutinen hallituksen esityksestä perusopetuslain muuttamisesta. Luonnokseen annettiin 170 lausuntoa. Tarkoituksena on selkeyttää ja täsmentää oppilaan saaman tuen muotoja, arviointia ja suunnitelmaa koskevaa säätelyä. Nykyinen kolmiportainen tuki koetaan rajapinnoiltaan epäselväksi ja edellyttää verraten paljon kirjaamista. 

Tämä on esimerkki jatkuvasta kehittämistyöstä. Pelkästään Opetus- ja kulttuuriministeriössä on meneillään 150 hanketta. Säädösvalmistelussa olevien hankkeiden lukumäärä vaihtelee. Nyt lausuntokierroksella on esimerkiksi ehdotus poistaa paikallisten varhaiskasvatussuunnitelmien laatimisvelvollisuus. 

Olen ollut oppimisen haasteiden ja tukemisen kysymysten parissa vuosikymmeniä. Sinä aikana on monenlaisia näkökulmia kannatettu ja vastustettu, lakeja on muutettu moneen kertaan ja edelleen tullaan muuttamaan. Oppimisen mysteeriä ei ole ratkaistu. Itselleni hyväksi ohjenuoraksi on osoittautunut se, että monimutkaisissa asioissa kannattaa valita vain muutama periaate seurattavaksi. Oppimisen ilmiöissä pohdinnan lähtökohta voisi olla ajatus, että kaikki voivat oppia. Kaikki sisältää oikeasti kaikki vauvasta ikäihmisiin. Halu oppia voi joskus olla hakusessa, jolloin ympäristön velvollisuus on sen herättely. 

Oppimisesta kiinnostuneet ja joutoaikaa itselleen järjestäneet voisivat lukea vaikka perusopetuksen lakiluonnokseen annettuja lausuntoja. Niistäkin voi oppia jotakin.