Matkailu kasvualana
Rantasalmi on etumatkalla moneen pitäjään nähden, koska Porosalmen alueen matkailua on kehitetty jo usean vuosikymmenen ajan. Järvisydämestä on tullut merkittävä matkailukohde ja palvelujen tarjoaja, minkä merkitys todennäköisesti vain kasvaa lähivuosina kunnan elinkeinoelämässä ja työllistäjänä. Moni tietääkin Järvisydämen, mutta ei muista vielä sen sijaintikuntaa Rantasalmea.
Maaseutu ja siellä eläminen muuttuu pyristelyistämme huolimatta. Alkutuotannossa pärjääminen tarkoittaa tilakokojen kasvattamista ja siirtymistä elämäntapaelinkeinosta liiketoiminnaksi. Yhä useampi tila on jatkossa yritys, jossa sijoittajat odottavat pääomalleen tuottoa. Metsästä ei voi ottaa määräänsä enempää, joskin metsänhoidossa on edelleen tehostamisen varaa. Haasteita riittää omistuspohjan pirstaloitumisen takia. Konepaja- ja metalliteollisuus on riippuvainen työvoiman saamisesta. Maaseudun vetovoima ei pärjää kasvukeskuksien imulle.
Matkailu kaikkine oheispalveluineen voi tarjota tien eteenpäin, vaikka venäläisten turistien kato pitkäksi aikaa on nyt tosiasia. Nyt on katsottava kauemmaksi. Kaukoidän suurkaupunkien ylä- ja keskiluokka Kiinassa, Thaimaassa, Etelä-Koreassa ja muuallakin on valtavan suuri kohderyhmä, josta löytyy hiljaisuudesta ja puhtaasta luonnosta kiinnostuneita matkailijoita. Erityinen haaste on heidän tavoittamisensa, minkä vuoksi kansainväliseen markkinointiin on panostettava pitkäjänteisesti.
Suomessa on vielä selkeät vuodenajat. Kesäsesonki on matkailulle tärkeä, mutta muulloinkin tänne kannattaa tulla. Matkailu tarvitsee osaavaa ja kielitaitoista työvoimaa, joten kansainvälinen rekrytointi päämarkkinamaista tulee korostumaan. Odotan, että jo lähitulevaisuudessa Rantasalmella voi tavata ihmisiä monista maista. Kannattaa petrata kielitaitoa.