Paikallisuus kunniaan
On se aika vuodesta, kun tilinpäätöksiä julkaistaan. Markkinatalous on yrittäjille kaksipiippuinen juttu. Yhtäältä se antaa mahdollisuuden vapaasti yrittää ja tehdä tiliä, kunhan liikeidea on onnistunut. Toisaalta se on ankara ympäristö, koska samalle apajalle ilmestyy muitakin ottajia. Kilpailu on kovaa kaikilla toimialoilla.
Nyt eletään aikaa, jossa pienet toimijat ovat kilpailemassa suurten toimijoiden kanssa. Tilanne ei ole pienyrittäjälle helppo, koska alimman tarjouksen tai markkinahinnan kykenee asettamaan aika usein se suurempi toimija. Pienyrittäjällä ei ole resilienssiä suhdannevaihteluille. Harvassa ovat ne menestyvät yritykset, joiden tuote voidaan pitää kalliina luksustuotteena ja asiakkaita riittää. Niitäkin on Rantasalmella.
Yrittäjät tarvitsevat asiakkaita ja asiakkaat yrittäjiä. Asiakkaana on tarpeen miettiä, mihin euronsa sijoittaa. Tiukkoina aikoina pihistellään ja harkitaan tarkemmin, joten rahakaan ei kierrä. Rantasalmellakin on meneillään muutos, jossa palvelut ja tavaroiden ostomahdollisuudet niukkenevat. Hyvä esimerkki on nuohoojan saaminen. Paikallinen tarjonta kuihtuu sitä nopeammin, mitä useammin me asiakkaina viemme rahamme pois paikkakunnalta. Nykyään moni ostaa tavaransa verkkokaupasta, vaikka sen saisi tilaamalla paikkakunnan omaankin myymälään.
Rantasalmella halutaan, että tori olisi hyvinvoivan kunnan ikkunana. On jokseenkin varmaa, että torille saapuu yrittäjiä myymään tuotteitaan, jos rantasalmelaiset innostuvat ostamaan niitä torimyynnistä. Yrittäjällä ei ole varaa olla paikalla ilman asiakkaita; pätee kaikille toimialoille. Olemme jo tottuneet puhumaan lähiruuasta. Seuraavaksi sitä tulisi ostaakin. Nyt tulisi oppia pitämään kiinni lähipalveluista. On kulutettava paikallisesti, jotta kunnan elinvoimaisuus säilyy tai parhaassa tapauksessa kasvaa. Valitettavasti yrittäjien ja yhteisöjen tilanteesta on ilmassa huolestuttavia merkkejä, koska kiinnostus saapua SavonLuotsin Leader-rahoituksen tiedotustilaisuuteen oli niin alhainen.