Suomeen on rantautunut suht tuore ilmiö, dynaaminen hinnoittelu.
Jollakin tapaa tätä mallia on käytetty soveltaen aika monessakin yhteydessä, muun muassa hotellihuoneiden ja lentolippujen hankintojen yhteydessä, mutta nyt se pompsahti vinhasti esiin, varsinkin keikkalippujen hinnoissa.
Ensi vuoden heinäkuussa Suomessa ensi kertaa keikkaileva, maailmanluokan yhtye Coldplay, jonka yksi konsertti on jo kasvanut kolmeen konserttiin Helsingin Olympiastadionilla, sinne saatavien lippujen kysyntä on ollut hurjaa ja rajua, niin kysynnän vaikutus lipun hintaan on uutta muotia rallin kaa olevaa dynaamista hinnoittelua. Eräs henkilö oli varaamassa noihin bileisiin lippua, jonka hinta oli 160€, niin kesken varauksen hinta kiipesi 400 euroon. Mitäää!?? Kesken kaiken...
Mitenkä jos mänet ruokakauppaan ja näjet herkullisia, todella tuoreita sämpylöitä myynnissä hintaan vaikka 0,70 senttiä kipale. Olen mättämässä niitä pussiin, niin myyjä vaihtaakin nopsaan hinnan vähän reilumpaan, 3.90€/kpl, reilua vai mitä. Perusteluna kerrotaan, että nää on ihan törrrkkeen hyviä ja höyryävän tuoreita, just paistettuja, näitä et muualta saa, eivät turvota mahhoo ja saat ottaa niin monta kuin haluat. Tai olen ostamassa Hessu Hopon kuvilla varustettuja villahousuja tulevaa talavea varten, hinta 16,90€. Jälleen myyjä singahtaa paikalle ja vaihtaa hinta lapun, jossa pönöttä hintana 57,80€. Sitten vielä valistetaan, että mikään laki ei millään tavalla kiellä dynaamista hinnoittelua. Joo ei kyllä kiellä, kertoo kuluttaja-asioiden parissa työskentelevä henkilö. Oliskohan syytä kieltää. Meinaan, jos tämä uusi villitys oikeesti rantautuu kunnolla Suomeen ja joka ostettavan tuotteen kylykeen, niin nyrkkitappeluista vaahtosammuttimien tyhjennyksiin johtavia neuvotteluja voi olla nähtävissä ihan pullakaupan hyllyjen välissä, kun hinta muuttuukin moninkertaiseksi ensin luvatusta ja hintalapusta nähtävissä olevasta. Iso rinkulamunkki 1€/kpl, uusi hinta 7€/kpl. Reikä 4€ ja reijän ympärys 3€. Dynaaminen munkki.
Dynaamisen hinnoittelun kohdalla pätevät kuluttajasuojan perussäännöt. Tuotetta markkinoidessa siitä annetaan hintaan liittyviä tietoja ja samalla kertoa kokonaishinta, mitä joutuu maksamaan.Yllätyksenä kun ei saisi tulla, että hinta muuttuu kysynnän mukaan ja tämä koskee myös keikkalippujen hintoja.
Coldplayn konserttiin lippuja myyvä Lippu.fi:n toimitusjohtaja Ari Palhamo tuumii, että parhaimmillaan dynaaminen hinnoittelu täyttää salit ja järjestäjälle jää paremmin vyhvee ja lisäansainta on elinehto ja se auttaa tuottamaan enemmän ja monipuolisemmin tapahtumia. Hän muistuttaa vielä, että tapahtumabusinekseen liittyvät aina isot riskit ja pienet tulot. Tämä ajatusmalli toiminee tulevissa sämpyläkaupoissakin, ehkä. Eihä se sämppätaikina aina suata onnistua.
Olisiko mahollista, että sähkönhinnoissakin jo sovellettiin viime vuoden vaihteessa tätä laillistettua riistotaloutta nimellä dynaaminen hinnoittelu. Voi olla, mutta se ei ollut vaan tuolla nimellä.
Hiljattain oli juttu Yhdysvalloista, kun pikkutytön varpaille oli pudonnut kananugetti ahtaassa autossa huiskaen syödessä. Pienen, mahdollisen palovamman takia hampurilaisjätti haastettiin oikeuteen ja se joutui maksamaan korvauksia punertavasta ihosta liki 800 000 dollaria nugetin pudottaneelle tytölle, jonka äiti oli kovin tyytyväinen lopputulokseen. Okei...Raha edellä...Mimmi lupasi jatkossakin syödä edelleen saman talon tuotteita. Dynaaminen nugetti.
Kyllähän näitä juttuja kun miettii, niin hämmennystä ja lievää ihmetystä herättävät ja joissakin kohdin se laki, mitä usein tuodaan esille, olisi kerrankin kohdallaan ja niin, että sitä noudatetaan myös ja vielä järkevin perustein.
Jälleen vanha sanonta viidakosta pitänee kutinsa, "Eihän se ole tyhmä, joka pyytää, vaan se joka maksaa."
Hipsutellaa.