Kilpaillaan ja menestytään
Kilpailu ja siinä pärjääminen leimaa elinkeinoelämän nykymenoa. Itä-Suomi ja Etelä-Savo eivät pärjää alueellisessa vetovoimakilpailussa yhtä hyvin kuin eteläinen Suomi. Hyvin ei mene Saksallakaan, mikä on ollut pitkään Suomelle tärkeä vientimaa. Saksassa erityisesti autoteollisuus on hätää kärsimässä Kiinan tultua ryminällä sähköautomarkkinoille. Jos Saksan talous kyntää syvällä, niin silloin myös koko EU-alueen talous läähättää.
Maailman talouden suhdanteet löytävät lonkeronsa Rantasalmelle saakka. Suhdanteet näkyvät kysynnän vaihteluina. Esimerkiksi PEL-tuote myy puolet tuotannostaan ulkomaille. Kun kohdemaassa maatalous on laskusuhdanteessa, eivät koneetkaan käy kaupaksi. Maailmantaloudessa kaikki alueet ovat harvoin lamassa yhtä aikaa, joten kysyntää voi löytyä muualta. PEL-tuotteita myydäänkin jo noin 50 maahan.
Kilpailluilla markkinoilla tuotteen pitää olla oikeasti hyvä, jotta se kävisi kaupaksi. Tämä on totta myös matkailussa. Hyväkään tuote ei menesty, jos se on liian hintava. Suomen kilpailukykyä nakertaa sijainti Euroopan reunalla, korkeat palkkakustannukset ja lopulta myös työvoimapula. Täällä pärjätäkseen pitää olla oikeasti hyvä liiketoiminnassa ja markkinoinnissa.
Paikallinen elinvoimaisuustyö tarkoittaa pohjimmiltaan sitä, että omaan kuntaan pumpataan uskoa ja rohkeutta olla mukana kilpailussa. Tarvitaan pitkäaikaista päättäväisyyttä tehdä asiat hyvin, pitää myös osata tehdä asiat hyvin. Esimerkiksi ottamani PEL-tuote sanoittaa tämän osuvasti tunnuslauseessaan ”Suomalaista osaamista Suomen kivisimmiltä pelloilta”.
On tärkeää muistaa, että tärkeimmät kilpailut tapahtuvat yrityksissä ja työelämässä. Alasta riippumatta kilpailu on todella kovaa, koska moni muukin on samalla apajalla.